» » Exproprieri controversate, pentru pasajul CFR de la Onesti

Consilierii locali din Onesti au aprobat, la ultima sedinta, mai multe hotariri legate de realizarea pasajului CFR de la iesirea din oras catre Bacau, investitie estimata la 120 miliarde de lei vechi, ce va fi finantata in urma asocierii dintre Consiliul Judetean Bacau, ce va contribui cu 80 % din suma totala, si Consiliul Local Onesti, care va contribui cu 20 %, precum si cu terenurile necesare, documentatia tehnica, avizele, acordurile si autorizatiile legale. Printr-o alta hotarire, au fost trecute in inventarul public doua terenuri din zona pasarelei CFR, iar prin cea de-a treia hotarire s-a decis declansarea procedurii de expropriere a unor imobile.
Este vorba de trei suprafete de teren, dintre care doua apartin benzinariei administrate de SC Delia si Gabi SRL Onesti (3.298 de metri patrati) si una se afla in proprietatea lui Nicu si Luminita Damaschin, patronii statiei PECO (336 de metri patrati), pentru care se vor acorda despagubiri de 86.600 de euro. Ideea realizarii pasajului CFR de la Onesti dateaza de aproape 20 de ani de zile, perioada in care au avut loc numeroase dispute intre primarul Emil Lemnaru si benzinaria Delia si Gabi, care s-au prelungit si in instantele de judecata.
Conform reprezentantilor statiei PECO, demersurile pentru construirea benzinariei au inceput prin 1993 – 1994, atunci cind predecesorul primarului Emil Lemnaru a atentionat ca in acea zona urmeaza sa se realizeze un pasaj CFR. Ca urmare, la solicitarea firmei care administreaza benzinaria, SC Drum Proiect SRL Bacau a intocmit 3 variante de executie, in asa fel incit statia PECO sa poata functiona si dupa amenajarea pasajului, si abia dupa aceea s-a obtinut autorizatia de construire a benzinariei.
Dupa ce in functia de primar a ajuns Emil Lemnaru, acesta a facut o a patra varianta de proiect, care nu mai permite functionarea statiei PECO, dupa cum sustin reprezentantii benzinariei. Ca urmare, firma Delia si Gabi nu a fost de acord cu exproprierile propuse de primarul Lemnaru, care au fost aprobate printr-o hotarire de consiliu din 2004. Primarul din Onesti a incercat sa forteze exproprierile prin intermediul instantei de judecata, insa el a pierdut procesul.
“Se expropriaza o afacere, si nu niste terenuri”
Unul dintre motivele pentru care instanta a respins actiunea Primariei Onesti a fost si faptul ca benzinaria nu ar mai fi putut sa functioneze, pentru ca sensul giratoriu care urma sa fie amenajat in acea zona ar fi fost prea aproape de pompe si nu ar mai fi permis accesul autovehiculelor.
“Instanta a numit 3 experti, care au constatat ca benzinaria nu poate functiona decit daca sensul giratoriu va fi amenajat cu 13 metri mai departe decit figura in proiectul primariei, iar expertii au propus si variante de executie care ar fi permis ca statia PECO sa functioneze”, ne-a spus Ana Balcanu, director economic la SC Delia si Gabi SRL Onesti.
Totusi, fara a se mai consulta cu reprezentantii benzinariei, primarul Lemnaru si-a mentinut proiectul si dupa aceea, inclusiv in documentatia aprobata la ultima sedinta a Consiliului local, prin hotarirea privind exproprierea terenurilor, care va duce la desfiintarea statiei PECO.
“Se expropriaza o afacere, si nu niste terenuri”, a apreciat directoarea Ana Balcanu, care a precizat ca 12 salariati isi vor pierde locurile de munca, in conditiile in care firma a contribuit cu peste 200.000 de lei la bugetul de stat, in ultimii 5 ani, in timp ce contributia la salarii a fost de peste 188.000 de lei, in ultimii 4 ani.
Reprezentantii municipalitatii onestene au un alt punct de vedere. “Proiectantul nostru, care este o firma specializata in drumuri, a ajuns la concluzia ca nu se poate muta sensul giratoriu cu 13 metri, pentru ca ar putea veni prea aproape de malul Trotusului, dar nu va fi afectata nici functionarea statiei PECO”, ne-a spus juristul Daniel Spinu, secretarul municipiului Onesti.
Terenuri supraevaluate
Firma Delia si Gabi a mai solicitat ca, in loc de bani pentru suprafetele expropriate, sa se acorde alte terenuri, la schimb, dar Primaria Onesti a precizat ca nu detine terenuri in oras. Totusi, reprezentantii benzinariei au identificat niste suprafete disponibile, insa acestea au fost atribuite altor persoane, secretarul Spinu motivind ca a fost vorba de retrocedari catre fostii proprietari. Alte nereguli au fost sesizate si in legatura cu sumele stabilite drept despagubiri pentru terenurile expropriate, de 86.000 de euro, fata de circa 10.000 de euro oferite in 2004.
Conducerea benzinariei nu-si explica de ce, acum, li se ofera de aproape 9 ori mai mult, iar valoarea mare a despagubirilor a fost contestata si de unii consilieri locali, cum ar fi Gelu Panfil, care, ulterior, si-a dat demisia din legislativul onestean. Secretarul Daniel Spinu sustine ca suma a fost stabilita de un evaluator autorizat si s-a bazat pe valoarea terenurilor din 2009, care era mult mai mare decit in 2004. Si in privinta marimii suprafetelor expropriate exista controverse.
“Noi avem in acte doar 2.300 de metri patrati, si nu 3.298, cit figureaza in hotarirea de consiliu”, ne-a declarat Dorica Mihalcea, sefa de statie de la Delia si Gabi. Suprafata mai mare expropriata, care inseamna mai multi bani scosi din bugetul local, este explicata de secretarul Daniel Spinu prin datele existente la Cartea funciara.
Tot neclar este si motivul pentru care Primaria Onesti nu accepta variantele propuse de expertii stabiliti de Tribunalul Bacau, in 2004, care ar insemna realizarea pasajului prin exproprierea unei suprafete mai mici de teren, de circa 2.000 de metri patrati, dar si cheltuieli mai mici din bugetul local. Insa situatia urmeaza sa mai fie analizata. “Noi am facut o adresa catre proiectantul nostru, care se va deplasa la Onesti, unde vom reanaliza proiectul, impreuna cu reprezentantii de la firma Delia si Gabi”, ne-a precizat secretarul Daniel Spinu. (George MARTIN)

About Unknown

Hi there!
«
Next
Postare mai nouă
»
Previous
Postare mai veche

Niciun comentariu:

Leave a Reply

O.P. VIDEO