» » » » BACAU: RĂZBOI ÎNTRE ELEVELE ȘI PROFESOARELE DE LA ȘCOALA “CHRISTIANA”


Elevele de la Școala Christiana susțin că la “sfatul” profesoarelor strângeau an de an mii de lei pentru membrii comisiei de examinare – aceștia ar fi preferat bijuteriile, dar și bani în plic, iar profesorii primeau cadourile acasă – an de an, diplomele eliberate aveau un preț: 1.000 de lei pentru fiecare membru din comisie – bani se strângeau și pentru promovarea examenului de corigență
Cătălina CHIFU
Cele trei eleve de la Școala Postliceală Sanitară “Christiana” prinse în timp ce strângeau bani de la colegi pentru membrii comisiei de examinare, au povestit în amănunt procurorilor despre o practică de ani de zile, aceea de a cumpăra indulgența profesorilor. Deși avocații celor două profesoare de la aceeași școală, cercetate pentru instigare și luare de mită, au susținut insistent că banii strânși erau pentru obișnuitul protocol – un suc și o prăjitură – elevele au recunoscut că an de an diplomele eliberate aveau un preț: 1.000 de lei pentru fiecare membru din comisie. “Recunosc că în ziua de 9 august 2013 organele de urmărire penală au găsit asupra mea suma de 2.200 de lei, precum și un carnețel în care erau menționați un număr de 28 de colegi de-ai mei de la care am adunat câte 300 de lei – scrie în declarația dată procurorilor Mihaela C., șefa unei clase. Din sumele adunate, o parte am achitat cheltuielile pentru banchetul organizat anterior, iar din suma de 2.200 de lei găsită asupra mea urma să cumpărăm diverse bunuri, împreună cu colegele mele P. Iulia și P. Florina, șefe de clasă de la aceeași școală”. Elevii ar fi știut de la profesoare, diriginte și alți colegi mai mari că unii membri din comisia de examinare ar fi preferat bijuterii, alții bani în plic. “Ne-am gândit că pentru unii membri să cumpărăm bijuterii, iar pentru alții să dăm sume de bani, aproximativ 1.000 de lei pentru fiecare membru – mai spune Mihaela C. În urmă cu două săptămâni, am discutat despre cum să procedez și cu diriginta mea, Sofia V., și aceasta mi-a spus că ar trebui să cumpăr ceasuri pentru membrii comisiei și mi-a spus că în continuare să ne descurcăm direct și personal cu membrii comisiei de examinare. În luarea deciziei de a lua bani de la colegi în scopul influențării comisiei de examinare, un rol determinant l-a avut diriginta Sofia V., care, așa cum am arătat anterior, ne-a sfătuit, dar și unii colegi din anii anteriori care ne-au spus că au procedat de aceeași manieră. Înțelegerea era ca astăzi sau mâine, având în vedere că examenul era pe 12 august 2013, urma să îi sunăm pe fiecare dintre aceștia și să ne deplasăm acasă la ei pentru a le preda sumele de bani sau cadourile. Toți colegii de clasă au hotărât să procedăm în acest fel și au hotărât ca eu să adun de la fiecare elev, pe lângă suma de 2.200 lei pentru eliberarea diplomelor, și suma de 300 de lei de persoană, sumă pe care urma să o folosim atât pentru cheltuielile cu banchetul, cât și pentru cumpărarea cadourilor. Toți colegii cunoșteau scopul pentru care am fost desemnată să adun banii, respectiv pentru a cumpăra cadouri sau a preda efectiv sume de bani membrilor comisiei pentru a influența la examen, în sensul de a fi mai indulgenți la notarea lucrărilor”.
Elevii cotizau cu 500 de lei
O altă elevă arestată în august și eliberată ulterior, Iulia P., recunoaște că a strâns bani, câte 500 de lei de la fiecare elev, pentru cadouri și protocol. “Mai multe dintre profesoarele noastre mi-au spus atât mie, cât și altor colege că trebuie să dăm câte 1.000 lei fiecărui membru din comisie, deoarece așa s-a procedat și în anii anteriori – a declarat la Parchet Iulia P. Suma adunată de la colegi, în scopul cumpărării de obiecte pentru membrii comisiei și găsită asupra mea de organele de urmărire penală, e de 4.545,5 lei. Consider că diriginta Sofia V. știa de scopul adunării banilor.” Florina P., elevă la aceeași școală, susține de asemenea că an de an se strângeau bani pentru a cumpăra bunăvoința profesorilor examinatori. “Cu diriginta mea am discutat atât cu privire la cuantumul sumei de 300 de lei necesar pentru protocol și comisia de examinare – a povestit Florina P., chiar mi-a făcut sugestii ce cadouri să cumpărăm pentru unii dintre membri, respectiv bijuterii pentru dna director Eugenia G., sugerând să-i cumpărăm un colier de perle, iar pentru ceilalți bijuterii sau bani, aproximativ 1.000 de lei fiecare. Urma să procedăm ca și în anii anteriori, respectiv presupunând că în comisia de examinare sunt aceleași persoane, urma să le contactăm prin telefon, să ne prezentăm acasă la ele și să predăm banii sau cadourile stabilite. Scopul era acela de a obține indulgența la examen, deoarece știam că aceasta este practica de ani de zile. Din suma adunată de la colegi, de 3.000 de lei, au fost găsiți asupra mea 800 de lei și 500 de euro”.
Bani și pentru promovarea examenului de corigență
Procurorii mai au de audiat în acest dosar circa 100 de persoane, elevi și profesori la Școala “Christiana”. Avocații profesoarelor au susținut în instanță că nu există probe că acestea le-ar fi instigat pe eleve să strângă bani pentru membrii comisiei. Mai mult decât atât, pledoariile avocaților s-au axat pe faptul că denunțătoarea, o elevă care nu avea posibilități financiare la nivelul pretins de profesoare, ar fi avut corigențe și absențe și că de fapt a fost ofensată că i s-a cerut să-și plătească absențele.
Procurorii aduc acuzații și cu privire la desfășurarea examenului de corigență. “V. Sofia le-a solicitat martorei B. Maria și elevei R. Corina să ofere dirigintei de la clasa (…), Rodica M., examinator la disciplina Managementul Resurselor, suma de 100 de lei fiecare, pentru ca aceasta să le reexamineze și să le promoveze pe cele două. Pe 8.08.2013, V. Sofia a luat de pe catedră suma de 200 de lei, după care a remis-o lui M. Rodica. Din redarea în formă scrisă a discuțiilor purtate în mediul ambiental în cadrul susținerii examenului de corigență, rezultă maniera defectuoasă în care M. Rodica și-a exercitat atribuțiile de serviciu, sugerându-le elevelor răspunsurile”, spun procurorii.


About Unknown

Hi there!
«
Next
Postare mai nouă
»
Previous
Postare mai veche

Niciun comentariu:

Leave a Reply

O.P. VIDEO