» » » » Autoritatea Electorala Permanenta verifica sursele de finantare din campania lui Stavarache



De unde a avut milioanele de euro risipite in campanie?


Institutiile statului ancheteaza modul in care a fost finantata campania electorala a primarului Romeo Stavarache. In baza unei sesizari, Autoritatea Electorala Permanenta (AEP) a extins verificarile dupa ce a semnalat ca mai multe materiale electorale ale lui Stavarache nu aveau inscrise date oficiale, cerute expres de legislatia in vigoare. AEP a propus sanctionarea USL cu amenda, continuând cercetarile privitoare la finantarea campaniei edilului.
Stavarache a dus o campanie opulenta pentru alegerile locale, confiscând panotajul public din Bacau. Edilul a avut 4-5 rânduri diferite de panouri, la care s-au adaugat pliante electorale, afise, mesh-uri gigant, dar si tiparirea, in peste 50.000 de exemplare, a unui almanah electoral "full color" pe hârtie de calitate superioara. Materialele electorale nu contineau nicio referinta privitoare la societatea care le-a realizat, cantitatea produsa sau organizatia care a facut comanda. 



AEP verifica modul in care Stavarache si-a finantat campania electorala, dupa ce - in urma unei sesizari - Autoritatea a semnalat ca mai multe materiale electorale ale candidatului USL la functia de primar nu respectau legea. Astfel, AEP a descoperit ca faimosul almanah electoral "Jurnal de primar - Bacau. Acasa" nu continea nicio referinta privitoare la operatorul economic care s-a ocupat de tiparire, nici la organizatia politica ce a comandat materialul de propaganda. 
Pe cale de consecinta, AEP a decis sa sanctioneze USL, formatiune din partea careia Stavarache a candidat la functia de primar, in conformitate cu prevederile Legii 334/2006 ce reglementeaza finantarea activitatii partidelor politice. Astfel, conform AEP, sanctionarea USL s-a realizat in temeiul articolului 41, alineat 1 din legea amintita.
La capitolul sanctiuni, legea e mai curând blânda cu candidatii sau formatiunile politice care o incalca. Conform articolului legal amintit, USL a fost sanctionata de AEP, in contul neregulilor comise de candidatul Stavarache, cu amenda aceasta putând varia, se arata in art. 41, de la 5000 la 25.000 lei.
Totusi, AEP a precizat ca - privitor la sursele de finantare a campaniei primarului, precum si la respectarea conditiilor si limitelor de finantare - institutia are in desfasurare un control amanuntit. 

Costuri enorme

Tiparirea si distribuirea celor 50.000 - 60.000 de exemplare din almanahul electoral "Jurnal de primar - Bacau. Acasa" au avut un cost de peste 600.000 de euro, specialistii contactati de cotidianul Desteptarea in perioada campaniei stabilind ca valoarea totala a acestora ar putea ajunge chiar si la 1 milion de euro. 
La asta se adauga alte sume cu cinci zerouri in euro, aferente sustinerii campaniei outdoor. Se stie ca Stavarache a confiscat, pur si simplu, panourile publice din municipiu, campania sa contabilizând 4-5 rânduri diferite de panotaje, dispuse pe zeci de panouri. Primaria a lucrat si ea in favoarea lui Stavarache, eliberând - cu câteva luni inainte de alegeri - zeci de autorizatii pentru montarea de panouri publicitare (unele dintre ele proptite direct pe trotuare).
In plus, mesh-uri de dimensiuni uriase, infatisându-l pe acelasi candidat, au fost prezente pe cele mai vizibile cladiri din Bacau. Campania nu s-a oprit aici, Stavarache cheltuind sume importante pe diferite pliante infatisând fie santierul Spitalului Municipal, fie pasajul subteran Oituz-Guse. 

Almanah tiparit in familie?

Un indiciu cu privire la firma care s-a ocupat de tiparirea almanahului lui Stavarache vine tocmai de la...Itesti, comuna patronata de familia fostului consilier local bacauan Lucian Ciubotariu (in prezent consilier judetean din partea PNL). 
In plina campanie electorala, Ciubotariu s-a gândit sa marcheze cum se cuvine retragerea din politica a tatalui sau, Vasile Ciubotaru (PNL), fost primar al Itestiului inca de la reinfiintarea comunei (2005). Zis si facut. 
Profitând de tipografia pe care o detine, Inter Print SRL, Ciubotariu a lucrat un almanah electoral similar cu al lui Stavarache, intitulat - de asemenea - "Jurnal de primar", dar in care a fost infatisata activitatea primarului itestean Vasile Ciubotaru si prefacerile prin care a trecut comuna in ultimii 7-8 ani. Calitatea grafica a lucrarii, hârtia, dar si conceptul almanahului sunt identice cu cele ale almanahului semnat de Romeo Stavarache.
In ultimii ani, Inter Print SRL a derulat mai multe contracte cu municipalitatea bacauana, tiparind publicatia "Mesagerul", dar si scrisorile si felicitarile primarului Stavarache. 

In toamna lui 2009, un comunicat remis publicitatii de Agentia de Dezvoltare Regionala (ADR) Nord Est, preciza ca Inter Print SRL a obtinut o asistenta din fonduri UE in suma de aproximativ 1 milion lei, bani destinati "achizitionarii de noi tehnologii si crearii de noi locuri de munca". ADR Nord Est este condusa de cumatrul primarului Stavarache, Constantin Apostol, un vajnic "servitor" al intereselor afaceristilor arondati PNL Bacau. 

Legea impune limite rezonabile de finantare

Legislatia electorala in vigoare in România stipuleaza, in mod clar, nivelul maxim de cheltuieli pe care un candidat la functia de primar de municipiu are dreptul sa-l faca. Conform articolului 30 din Legea 334 privind finantarea partidelor politice, un candidat la functia de primar de municipiu are dreptul sa angajeze cheltuieli in limita a 2500 de salarii de baza minime brute pe tara. Nivelul salariul minim a fost stabilit, pentru 2012, la valoarea de 700 de lei. Un calcul simplu arata ca Stavarache putea cheltui aproximativ 1,75 milioane lei in campania electorala. O suma mult mai mica decât risipa electorala angajata de edil. 


Stavarache a donat PNL 10.000 lei!

Protocolul USL (formatiune din partea careia Stavarache si-a depus candidatura) preciza, in clar, dimensiunea efortului financiar la care se poate angaja un candidat la functia de primar. Astfel, potrivit punctului 4.4.5 din Protocol, bugetul campaniei electorale se constituie prin aport in proportie de 25 la suta al candidatului pentru postul de primar. Alte 25 de procente sunt acoperite de partidul candidatului, in cazul de fata PNL. Celelalte 50 la suta se constituie prin aportul partidelor, in acord cu ponderea pe lista de consilieri.
In conditiile in care lista de consilieri locali a USL a continut candidati PNL pe primele 12 pozitii, rezulta ca bugetul de campanie a lui Stavarache a fost constituit, exclusiv, din bani proveniti din PNL.
In realitate, PNL n-avea bani pentru finantarea campaniei opulente a primarului si asta pentru ca partidul a adunat sume infime din cotizatii si sponsorizari. De pilda, in 2010 partidul a adunat doar 4,3 milioane lei din cotizatii. In 2011, PNL a strâns bani mai putini din donatii si sponsorizari, decât in 2010. Romeo Stavarache a cotizat si el la bunul mers al partidului, suma platita in 2010 de primarul Bacaului fiind una ridicola: doar 12.750 lei.
In 2011, contributia edilului a fost si mai mica, Stavarache cotizând la vistieria PNL suma de 10.000 lei!


Motivatii puerile
Si-a platit campania din "praful" de bani primiti de la Comitetul Regiunilor

Stavarache a incercat sa salveze aparentelei extrem de costisitoarei sale campanii electorale. In plin demers electoral, primarul a lansat o motivatie puerila: si-ar fi platit campania cu bani proveniti din indemnizatia primita in calitate de membru al Comitetului Regiunilor din cadrul Consiliului Uniunii Europene!
In realitate, suma de bani primita de la Comitetul Regiunilor a fost mult prea mica pentru sustinerea unei campanii de milioane de euro. Conform propriei declaratii de avere, Stavarache ar fi primit de la institutia europeana o indemnizatie de doar 31.905 euro, suma insignifianta in raport de banii aruncati pe fereastra de primar in campanie.
Lucian Bogdanel
desteptarea.ro

About Unknown

Hi there!
«
Next
Postare mai nouă
»
Previous
Postare mai veche

Niciun comentariu:

Leave a Reply

O.P. VIDEO