» » » PROTECŢIA DATELOR CU CARACTER PERSONAL : Facebook-mania contra vieţii private?


LIBÉRATION PARIS


Recentul scandal de spionaj web de către serviciile de informaţii americane a reamintit urgenţa unei reforme a normelor europene în materie de date cu caracter personal. Un dosar în care se confruntă asociaţii de consumatori şi lobbyurile giganţilor Internetului.
Rareori am mai văzut dezlănţuindu-se un asemenea torent de pasiuni ca cel care a însoţit proiectul de reformă a politicii europene în materie de date cu caracter personal. De partea apărării vieţii private on-line, ONG-urile şi asociaţiile de utilizatori Internet lipesc fotografii cu bărbaţi goi pe cărţi poştale, cu legenda "cetăţeni expuşi", şi cer ca acestea să fie trimise masiv deputaţilor noştri europeni pentru a-i ţine departe de lobbyuri.
De partea opusă, cele mai puternice industrii din domeniul web, văitându-se care mai de care că nu au suficientă "flexibilitate" pentru a manipula datele personale ale milioanelor de utilizatori. La mijloc, arhivişti şi genealogişti se agită şi ei cum pot, temându-se că principiul dreptului la uitare ar pune în pericol memoria colectivă.
Fiindcă miza este importantă: reforma în curs de studiu este presupusă să înlocuiască directiva europeană care încadrează datele cu caracter personal, votată – cum este indicat de numele ei, "95/46/CE"– în 1995. Peisajul digital s-a schimbat mult de atunci, şi mai ales a devenit caduc paragraful despre "consimţământul neechivoc" al indivizilor, care trebuie să condiţioneze colectarea datelor lor."Neechivoc", ce înseamnă asta?
Grupul de lucru al G29, care reuneşte reprezentanţi ai tuturor CNIL(Comisia Naţională pentru Informatică şi Libertăţi) europene, a lucrat pe această temă încă din 2011. Concluzie, acest cuvânt imprecis "este adeseori interpretat greşit sau pur şi simplu ignorat", permiţând întreprinderilor orice fantezie imaginabilă: poate fi "o semnătură scrisă, sau o declaraţie orală, sau un comportament despre care se poate trage în mod rezonabil concluzia că implică un consimţământ".

Un vid care încurajează speculaţia

G29 dă exemplul unui serviciu de telefonie oferind informaţii meteorologice despre oraşul de unde sună utilizatorii – fiindcă aceştia cunosc principiul de funcţionare al serviciului înainte de a forma numărul, şi fiindcă au sunat totuşi, se poate trage concluzia că sunt de acord pentru ca societatea să colecteze informaţii cu privire la locaţia lor. Aceeaşi logică pe Amazon, unde utilizatorilor li se sugerează cumpărarea unor "produse similare" cu cele deja consultate pe site: văzând aceste sugestii, ei sunt presupuşi să înţeleagă că istoricul lor de navigare este înregistrat, şi deci dacă rămân pe Amazon.com, înseamnă că nu văd nicio obiecţie faţă de acest lucru. "Consimţământul"utilizatorilor s-a transformat încetul cu încetul în "absenţă de refuz".
Continuarea in...presseurop.eu

About Unknown

Hi there!
«
Next
Postare mai nouă
»
Previous
Postare mai veche

Niciun comentariu:

Leave a Reply

O.P. VIDEO