Punctul de vedere al Primăriei Oneşti
Primăria municipiului Onești nu poate interveni în stabilirea prețului apei. Conductele și serviciul sunt date în administrare, celor de la SC Apă Canal S.A, din anul 1999. La rândul ei, Societatea Apă Canal este subordonată ANRSC-ului, care stabilește aceste prețuri la apă.
„Primăria municipiului Onești nu are nici o implicare în această majorare a prețului apei, pentru că rețeaua de conducte și serviciul sunt date în administrare societății comerciale Apă-Canal - încă din 1999 și noi nu avem nici un drept să intervenim. Hotărârea de a majora prețul apei nu aparține celor de la Apă-Canal, pentru că și ei sunt subordonați ANRSC-ului, autoritatea în domeniu, instituție de stat care reglementează prețul apei”, a declarat Ionuț Tenie, city-manager al municipiului Onești.
Primăria municipiului Onești nu poate interveni în stabilirea prețului apei. Conductele și serviciul sunt date în administrare, celor de la SC Apă Canal S.A, din anul 1999. La rândul ei, Societatea Apă Canal este subordonată ANRSC-ului, care stabilește aceste prețuri la apă.
Discuţii şi clarificări venite din partea SC Apă Canal S.A
În prezent, tariful apei potabile rămâne la valoarea de 4,05 lei cu T.V.A, urmând ca acesta să fie majorat în perioada următoare, până la valoarea de 6,46 lei cu T.V.A., după cum a precizat directorul SC Apă Canal S.A - Cornel Fântână.
„Ultima majorare de preț la SC. Apă Canal s-a produs în august 2011, atunci când prețul la apă a fost aprobat de către ANRSC și Consiliul Local. De atunci și până în prezent, SC. Apă Canal nu a mai majorat tariful, chiar dacă în cursul anilor 2011, 2012, 2013, anumite componente din tariful și prețul aprobat s-au majorat”, a spus Corneliu Fântână, director SC Apă Canal.
Pentru ca cetățenii orașului să poată înțelege mai bine de ce s-a ajuns în situația de a plăti facturi mari la apă și servicii, am cerut lămuriri de la directorul SC Apă Canal SA, Corneliu Fântână, care a explicat pe larg situația, care conform spuselor sale ar decurge în urma unei administrări vechi și ineficiente, realizată în vremea primarului Emil Lemnaru.
În prezent, tariful apei potabile rămâne la valoarea de 4,05 lei cu T.V.A, urmând ca acesta să fie majorat în perioada următoare, până la valoarea de 6,46 lei cu T.V.A., după cum a precizat directorul SC Apă Canal S.A - Cornel Fântână.
„Ultima majorare de preț la SC. Apă Canal s-a produs în august 2011, atunci când prețul la apă a fost aprobat de către ANRSC și Consiliul Local. De atunci și până în prezent, SC. Apă Canal nu a mai majorat tariful, chiar dacă în cursul anilor 2011, 2012, 2013, anumite componente din tariful și prețul aprobat s-au majorat”, a spus Corneliu Fântână, director SC Apă Canal.
Pentru ca cetățenii orașului să poată înțelege mai bine de ce s-a ajuns în situația de a plăti facturi mari la apă și servicii, am cerut lămuriri de la directorul SC Apă Canal SA, Corneliu Fântână, care a explicat pe larg situația, care conform spuselor sale ar decurge în urma unei administrări vechi și ineficiente, realizată în vremea primarului Emil Lemnaru.
Majorări, pierderi şi creşteri de preţ!
„2013 a fost un an special în activitatea din utimii 24 de ani, pentru că au existat două majorări a apei brute, apa pe care noi o cumpărăm pentru a o distribui mai departe, provenită de la Compania Regională de Apă Bacău.
Prima creștere a fost de peste 70%, a doua la fel, acest lucru însemnând un dezechilibru, pentru că prețul pentru serviciile de apă include atât pierderile din sistem, cât și apa care se vinde, precum și costurile din societate. Peste tot în țară, pierderile sunt peste 55%.
Apoi, Compania Regională de Apă Bacău a anunțat de la 1 ianuarie o nouă majorare, ce se va regăsi în facturi începând cu luna februarie. Se pare că până la jumătatea anului 2014, va urma o a patra majorare, cu inflația.
Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare și Compania Regională de Apă Bacău au stabilit de comun acord, un program al creșterii prețului la apă, în urma unui împrumut de 10,4 milioane de euro, luat pentru modernizarea sistemului, în vederea îmbunătățirii calității apei. S-a stabilit astfel, un program și termene clare de majorare, care nu țin în nici un fel de SC Apă Canal SA”, precizează Cornel Fântână - directorul SC Apă Canal SA.
„2013 a fost un an special în activitatea din utimii 24 de ani, pentru că au existat două majorări a apei brute, apa pe care noi o cumpărăm pentru a o distribui mai departe, provenită de la Compania Regională de Apă Bacău.
Prima creștere a fost de peste 70%, a doua la fel, acest lucru însemnând un dezechilibru, pentru că prețul pentru serviciile de apă include atât pierderile din sistem, cât și apa care se vinde, precum și costurile din societate. Peste tot în țară, pierderile sunt peste 55%.
Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare și Compania Regională de Apă Bacău au stabilit de comun acord, un program al creșterii prețului la apă, în urma unui împrumut de 10,4 milioane de euro, luat pentru modernizarea sistemului, în vederea îmbunătățirii calității apei. S-a stabilit astfel, un program și termene clare de majorare, care nu țin în nici un fel de SC Apă Canal SA”, precizează Cornel Fântână - directorul SC Apă Canal SA.
Efectul devastator al vechii administrații
„O problemă foarte gravă în Onești, o reprezintă efectul dezastruos al vechii administrații a Primăriei, aflată în conflicte permanente cu agenții economici din zonă. Noi, ca societate privată de stat, ne-am făcut treaba, în acele condiții în care eram amendați și în care se aștepta, probabil, să ne dărâmăm, cum s-a întâmplat și cu Termon.
În toată perioada vechii administrații, nu a fost nici un fel de deschidere spre a atrage investitori în Onești, au fost puse impozite foarte mari pentru toţi agenții economici, iar astăzi, ceea ce se întâmplă este un efect de boomerang ce nu putea fi evitat.
În trei ani de zile, de la utimul preț pe care SC Apă Canal l-a luat și în care vindeam 220 de mii de metri cubi de apă în oraș, am ajuns să vindem 3 luni consecutive (octombrie, noiembrie, decembrie), 160 de mii de metri cubi de apă, cu 60 de mii mai puțin. La un calcul simplu, sunt peste 2 miliarde lei, pe care noi nu-i mai regăsim în societate, în condițiile în care activitatea este aceeași, costurile au rămas la fel, iar rețeaua este aceeași.
Orașul Onești s-a înființat pe baza Platformei Petrochimice, iar costurile importante erau preluate de către Plaftorma Onești, astfel încât populația nu era împovărată cu plata acestor costuri. Prețurile s-au făcut întotdeauna în funcție de cât vinzi. Vinzi mult, prețul este mic, vinzi puțin, prețul este mare. În ultimii ani, au dispărut toți marii consumatori, astfel încât prețul îl suportă acum, în proporție de 80%, populația Oneștiului.
La ora actuală, vindem 110 mii de metri cubi de apă la populație, în condițiile în care nu știu dacă 30% din populație este activă, restul fiind pensionari și șomeri. Tot timpul, toată istoria orașului Onești, aproape 75% din costuri le suportau agenții economici, iar numai 25% era suportat de către populație.
Astăzi, aproape 70% din costuri sunt suportate de populație și doar 30% de agenții economici. Și când spun agenți economici, mă refer la Primărie, Spital, Poliție, Grădinițe, Școli, cei care sunt de fapt bugetari și câțiva agenți economici mai mici, dar care sunt cu un consum constant”, a declarat directorul SC Apă Canal SA, Corneliu Fântână.
„O problemă foarte gravă în Onești, o reprezintă efectul dezastruos al vechii administrații a Primăriei, aflată în conflicte permanente cu agenții economici din zonă. Noi, ca societate privată de stat, ne-am făcut treaba, în acele condiții în care eram amendați și în care se aștepta, probabil, să ne dărâmăm, cum s-a întâmplat și cu Termon.
În toată perioada vechii administrații, nu a fost nici un fel de deschidere spre a atrage investitori în Onești, au fost puse impozite foarte mari pentru toţi agenții economici, iar astăzi, ceea ce se întâmplă este un efect de boomerang ce nu putea fi evitat.
În trei ani de zile, de la utimul preț pe care SC Apă Canal l-a luat și în care vindeam 220 de mii de metri cubi de apă în oraș, am ajuns să vindem 3 luni consecutive (octombrie, noiembrie, decembrie), 160 de mii de metri cubi de apă, cu 60 de mii mai puțin. La un calcul simplu, sunt peste 2 miliarde lei, pe care noi nu-i mai regăsim în societate, în condițiile în care activitatea este aceeași, costurile au rămas la fel, iar rețeaua este aceeași.
Orașul Onești s-a înființat pe baza Platformei Petrochimice, iar costurile importante erau preluate de către Plaftorma Onești, astfel încât populația nu era împovărată cu plata acestor costuri. Prețurile s-au făcut întotdeauna în funcție de cât vinzi. Vinzi mult, prețul este mic, vinzi puțin, prețul este mare. În ultimii ani, au dispărut toți marii consumatori, astfel încât prețul îl suportă acum, în proporție de 80%, populația Oneștiului.
La ora actuală, vindem 110 mii de metri cubi de apă la populație, în condițiile în care nu știu dacă 30% din populație este activă, restul fiind pensionari și șomeri. Tot timpul, toată istoria orașului Onești, aproape 75% din costuri le suportau agenții economici, iar numai 25% era suportat de către populație.
Astăzi, aproape 70% din costuri sunt suportate de populație și doar 30% de agenții economici. Și când spun agenți economici, mă refer la Primărie, Spital, Poliție, Grădinițe, Școli, cei care sunt de fapt bugetari și câțiva agenți economici mai mici, dar care sunt cu un consum constant”, a declarat directorul SC Apă Canal SA, Corneliu Fântână.
Cristina NECHITA BOGHICI
Niciun comentariu: