In cadrul unei videoconferinte ce a avut loc miercuri la Prefectura judetului Bacau s-a discutat problema calitatii aerului. Bacaul face parte din cele 11 judete care trebuie sa puna in aplicare cat mai repede si mai corect planul de masuri ce a fost aprobat inca de anul trecut. Ministrul Laszlo Borbely le-a cerut celor prezenti sa faca o raportare in cel mai scurt timp cu privire la stadiul in care se afla acum planul de masuri.
Uniunea Europeana atrage atentia Romaniei cu privire la calitatea aerului. Institutia a cerut inca din perioada 2008-2009 sa existe planuri de masuri pentru reducerea poluarii in aglomerarile urbane. Cu toate acestea, Bacaul, alaturi de alte judete a solicitat amanarea termenului limita pentru aplicarea tuturor masurilor, pana in luna iunie a acestui an. „In martie 2010, Romania a solicitat Comisiei Europene scutirea de la obligatia de a aplica aceasta valoare maxima pentru 11 aglomerari, din care face parte si Bacaul”, a declarat Laszlo Borbely, ministrul Mediului si Padurilor.
Pentru toate aceste aglomerari urbane au fost elaborate programe de gestionare a calitatii aerului ce cuprind o serie de masuri punctuale. Desi acestea au fost aprobate in Consiliile Locale si Judetene inca de anul trecut, unele au fost respectate, altele nu. Municipiul Bacau si comuna Letea Veche fac deja obiectul unui astfel de program, iar cea mai importanta masura ar fi construirea unei centuri ocolitoare a orasului. „Sunt orase care ar fi trebuit sa aiba pana acum centuri ocolitoare si nu au. Prin acestea ar putea sa devieze traficul rutier pentru ca autoturismele sa nu mai circule prin centrele oraselor si sa contribuie astfel la poluare”, a mai afirmat Laszlo Borbely.
Avem nevoie de centura ca de apa
Aceasta ar fi mai mult decat necesara daca ne dorim ca aerul pe care-l respiram sa fie unul curat. Numarul mare de masini care tranziteaza municipiul Bacau ar fi putut fi deviat catre o varianta ocolitoare. Aceasta din pacate nu exista. In acest moment, in municipiul Bacau sunt aproximativ 60.000 de autoturisme la care se mai adauga autoutilitarele, mopedele si sutele de masini care tranziteaza municipiul. Noxele emanate de aceste vehicule sunt inhalate de bacauani. Reprezentantii Guvernului au sfatuit autoritatile locale inca din luna iulie a anului trecut sa ia masuri pentru a diminua traficul in zonele aglomerate ale Bacaului.
Desi direct vizata de program este Primaria Municipiului Bacau, niciun reprezentant al acesteia nu a binevoit sa se prezinte la videoconferinta. „Deocamdata nu am cunostinte despre acest subiect. Cu cea mai mare placere va voi comunica imediat ce voi afla”, a afirmat Ionut Tomescu, purtator de cuvant Primaria Municipiului Bacau.
Masuri imediate
Amenajarea spatiilor verzi, interzicerea traficului rutier si a masinilor cu gabarit depasit in centrul orasului, amenajarea de perdele umede in jurul santierelor de constructii si spalarea strazilor sunt doar unele din masurile ce trebuie luate in perioada imediat urmatoare. „Pentru a respecta directiva Uniunii Europene nr. 50/2008 Agentia Regionala de Protectie a Mediului Bacau a realizat deja un plan de masuri la nivelul municipiului Bacau si al comunei Letea Veche cu un termen limita pana in anul 2013.
In urma cu planul de masuri
Din pacate, municipiul Bacau este mult in urma cu punerea in aplicare a planului de masuri. „Sunt mai multe masuri ce trebuie luate in acest proiect. Suntem din pacate in intarziere la unele capitole. De exemplu, pasajul subteran Oituz-Stefan Guse nu a fost finalizat pana acum, desi termenul limita era sfarsitul lui 2010. Avem probleme si cu traficul rutier greu pentru ca nu avem centura ocolitoare. Si lipsa spatiilor verzi este de actualitate. In acest moment nu putem asigura cei 26 de metri patrati de spatiu verde pe cap de locuitor”, a explicat Paul Toderica, director Agentia Regionala de Protectia Mediului Bacau (ARPM). In Bacau un singur cetatean dispune in medie de aproximativ 18 mp. Pana in 2010, municipiul Bacau trebuia sa gaseasca solutii pentru a ajunge la cel putin 20 mp/cap de locuitor, iar pana in 2013 trebuie sa atinga norma de 26 mp/cap de locuitor. Primariile din judetul Bacau au termen limita pana in luna iunie sa constituie registrul spatiilor verzi, in care vor fi trecute atat cele deja existente, cat si cele ce urmeaza a fi realizate. Reprezentantii ARPM mai declara insa ca nicio localitate din judet nu asigura norma minima de verdeata ceruta de Uniunea Europeana.
Agenti economici amendati
Nu doar primariile sunt obligate sa indeplineasca normele de protectie a mediului, ci si agentii economici, marii poluatori ai municipiului Bacau. Cea mai poluata zona din Bacau este cea industriala, respectiv cartierul Izvoare, unde mai multe societati de productie isi desfasoara activitatea. „Vom face comandamente impreuna cu Agentia de Mediu si vom efectua verificari la agentii economici bacauani, dar vom verifica si modul in care este pus in aplicare planul de masuri pentru micsorarea PM10. Pana acum au fost aplicate amenzi agentilor economici si au refacut masurile de functionare, astfel incat pulberile sa fie cat mai scazute”, a declarat Iuliana Romaniuc, comisar sef Garda de Mediu Bacau. In perioada imediat urmatoare, municipiul Onesti va trebui prins in acest program de reducere a poluarii.
Printre agentii economici care contribuie la poluarea atmosferei, potrivit programului de gestionare a calitatii aerului, postat pe site-ul ARPM Bacau, se numara: CET Bacau, Barlinek, Amurco, Elbac. La acestia se adauga municipiul Bacau, prin traficul rutier.Pe 28 martie 2011 a fost semnata Carta Alba in domeniul transporturilor care inseamna pentru toate tarile europene ca pana in 2030 sunt obligate sa reduca la jumatate numarul de autoturisme care utilizeaza combustibili "traditionali", iar pana in 2050, utilizarea masinilor in centrul orasului sa fie complet eliminata. In locul acestora, trebuie promovate si subventionate masinile electrice si hibrizii.
Sinziana Filimon
Andreea Gavrila
http://www.desteptarea.ro/semnal-de-alarma-aerul-bacaului-otrava-curata.html
Niciun comentariu: